Kada kažemo Norveška, prvo što pomislimo je nafta, tunjevina i sneg. Ok, i visok standard. Iako je prebogata zemlja, Norveška jako brine o energetskoj efikasnosti objekata. Dokaz za tu tvrdnju je i novi terminal aerodroma u Oslu koji će za hlađenje u letnjem periodu koristiti… sneg!
U saradnji sa arhitektonskim biroima Narud-Stokke-Wiig i Norconsult, firma COWI se nalazi iza ovog sjajnog projekta. Ideja je bila da se ne zaustave samo na projektovanju energetski efikasne zgrade već da odu jedan korak dalje i iskoriste resurs koji do tada nije korišćen u Evropi za ovako velike projekte.
Sneg hladi
„Eksperti COWI-ja su predložili paletu inovacija da reše ambiciozni izazov“, kaže Thomas Arnung, marketing menadžer u COWI-ju, „a jedan od njih je bio i hlađenje snegom. Tokom zime, čišćenjem prilaznih puteva i taksi stajališta nakupi se 22,000m3 snega što će biti iskorišćeno za hlađenje terminala u letnjem periodu. Kada sistem bude potpuno operativan, sneg će dati rashladnu energiju kapaciteta 2GWh što će dodatni rashladni sistem učiniti gotovo suvišnim. „
Sistem za skladištenje snega će se nalaziti u okviru aerodromskog kompleksa u izuzetno izolovanom objektu, gde će sam sneg biti dodatno izolovan nanosom piljevine da bi se sprečilo topljenje snega do letnjeg perioda.
Novi terminal
Novi terminal površine 120,000m2 sa 19 gejtova po planu bi trebao da bude pušten u rad 2017. godine.
Tajna zanata ili kako to radi Oslo?
- Sneg će se skladištiti u prostoru površine 8,000m2, koji će se prekrivati piljevinom svakog proleća da bi sprečio otopljavanje snega do leta
- Otopljena voda će se vraćati nazad u objekat što će regulisati da se površinski sloj ne otopi prebrzo
- Iz snega, koji će se nalaziti severno od terminala, zatvoreni sistem cevi će sprovoditi rashladnu energiju do terminala
- Rashladna energija će se na kraju distribuirati po objektu.
Umesto zaključka
Da li i vi trenutno razmišljate o hlađenju hotela na Zlatiboru, Staroj planini i Kopaoniku?
Ostavite komentar